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Cqueer es un broadcast sobre el cuerpo, sus políticas y economías

Apuntes sobre teoría queer

Tras la afirmación de Monique Wittig “las lesbianas no son mujeres”, la feminista francesa establece una distinción sustancial entre el código heterosexual y el homosexual en cuanto al uso de los términos nominativos. Para Wittig la mente hetero –el conglomerado de posturas ideológicas y científicas que dictaminan el ser y el hacer de los cuerpos- constituye una relación dominante en lo político, social, económico, biológico y sexual que sólo puede modificarse por la transformación política de los conceptos y los nombres que, mediante la dicotomía hombre/mujer, constituyen el sistema heterosexual de pensamiento.
Judith Butler, hacia los años noventa, redefinirá la relación sexo/género como una relación performativa. Sin embargo, fue desde los años sesenta cuando comenzó a utilizarse el término camp para referir a la “teatralización hiperbólica de la feminidad”.[1] En 1964 la teórica nortemericana Susan Sontag daría una nueva connotación al término para dirigirlo hacia el gusto por lo antinatural, lo artificioso y exagerado[2].
Con la aparición de How to do things with words en 1962, Austin plantea, mediante la teoría de los actos de habla, la diferencia entre los actos constatativos (aquellos enunciados que describen la realidad) y los actos performativos (aquellos enunciados que producen la realidad que describen). A partir de esta división, Austin concluye que al emitir un enunciado se realiza al mismo tiempo acciones o “cosas” por medio de las palabras pronunciadas.
De ahí que el concepto de performatividad en teóricas como Butler y Teresa de Lauretis, no pude ser entendido sin los trabajos sobre performatividad lingüística formulados por Austin y replanteados posteriormente por Jaques Derrida. A partir de la teoría de los actos de habla, la performatividad del lenguaje es visa como un dispositivo de poder social y político. La identidad de género, entonces, no será tomada en cuenta como algo inherente a los seres humanos sino como “el efecto preformativo de una invocación de una serie de convenciones de feminidad y masculinidad”.[3]
Los Diaspora studies conceptualizan, a finales del siglo XX, la dispersión de poblaciones y culturas a través de diferentes espacios geográficos, poniendo especial atención en los fenómenos de migración, desplazamiento, identidad, comunidad, movimientos globales y memoria. El proceso de conformación de este último aspecto cobró relevancia en los estudios de la Diáspora y el feminismo, trabajando interdisciplinariamente con los estudios sobre el trasnacionalismo, la globalización, los estudios poscoloniales y el seguimiento de las teorías queer. La Diáspora teoriza el espacio discursivo y semiótico introduciendo los siguientes temas estudiados por las academias: “identification and affiliation, homing desire, and homeland nostalgia, exile and displacement, the reinvention of cultural traditions, and the construction of hybrid identities”[4]. Por otra parte, la Diáspora se cimienta en la especificidad histórica y cultural heterogénea y diferenciada por condiciones de género, clase, orientación sexual, diferencias generacionales, experiencias históricas y condiciones geográficas.
[1] Esta teatralización hiperbólica encuentra un perfecto objeto de estudio en las manifestaciones de las drag queens y los drag kings, que satirizan el comportamiento de género anteponiendo un fin político, a diferencia del kitsch.
[2] “Estéticas camp: performances pop y subculturas ‘butch-fem’. ¿Repetición y trasgresión de géneros?” En http://www.sindominio.net/karakola/retoricas/camp.htm
[3] Ibid.
[4] Hua, Anh. “Diaspora and cultural memory”, en Diaspora, memory, and identity: a search for home. Edited by Vijay Agnew, University of Toronto Press, Toronto, 2005, pp. 191-208.

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Queering Mestizaje: Transculturation and Performance, por Alicia Arrizón

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Editorial Reviews

Review

"Queering Mestizaje will make an important contribution across many fields, including theater and performance studies, Latin American studies, and gender studies. Arrizon's project takes each of these areas into exciting new directions, and there is no other book like it in these fields." - David Roman, University of Southern California"

Product Description

Queering Mestizaje employs theories of postcolonial cultural studies (including performance studies, queer and feminist theory) to examine the notion of mestizaje---the mixing of races, and specifically indigenous peoples, with European colonizers---and how this phenomenon manifests itself in three geographically diverse spaces: the United States, Latin America, and the Philippines. Alicia Arrizón argues that, as an imaginary site for racialized, gendered, and sexualized identities, mestizaje raises questions about historical transformation and cultural memory across Spanish postcolonial sites.
Arrizón offers new, queer readings of the hybrid, the intercultural body, and the hyphenated self, building on the work of Gloria Anzaldúa, Antonio Benitez-Rojo, Walter Mignolo, and Vera Kutzinski, while challenging accepted discourses about the relationship between colonizer and colonized. Queering Mestizaje is unique in the connections it makes between the Spanish colonial legacy in the Philippines and in the Americas. An engagingly eclectic array of cultural materials---including examples from performance art, colonial literature, visual art, fashion, and consumer products---are discussed, and included in the book's twenty-nine illustrations.
"Arrizón takes as her point of departure the connections and distinctions between the four keywords in the title (each with a long, specific, and convoluted history in its own right) while bringing together the Philippines, the Hispanophone Caribbean, and the United States to configure a map carved by the same blade of colonialism and imperialism. In its conjoining of queer, mestizaje, transculturation and performance, the pleasurable and enlightening variety of its textual examples, and its commitment to theorize desire from the space of queer mestizaje, her book makes a unique and accomplished contribution."
---Yvonne Yarbro-Bejarano, Stanford University
Alicia Arrizón is Professor of Women's Studies at the University of California, Riverside. She is author of Latina Performance: Traversing the Stage and co-editor of Latinas on Stage: Practice and Theory.
Illustration: Judith F. Baca, La Mestizaje (1991), pastel on paper. © SPARC.

Anzaldua's quots


"Why am I compelled to write?... Because the world I create in the writing compensates for what the real world does not give me. By writing I put order in the world, give it a handle so I can grasp it. I write because life does not appease my appetites and anger... To become more intimate with myself and you. To discover myself, to preserve myself, to make myself, to achieve self-autonomy. To dispell the myths that I am a mad prophet or a poor suffering soul. To convince myself that I am worthy and that what I have to say is not a pile of shit... Finally I write because I'm scared of writing, but I'm more scared of not writing.”

New Research Cluster: Chicana/Latina Studies in California

http://dhi.ucdavis.edu/?p=3490
The main purpose of the Chicana/Latina Studies in California research cluster is to engage directly with the future of Chicana/Latina studies within the UC system and within the state of California. This cluster brings together faculty and graduate students working on Chicana/Latina strategies of survival, of creative resistance, of cultural celebration, and of political protest. Moreover, this cluster recognizes the severe underrepresentation of Chicana, Latina, and Native women scholars in the UC system and thus remains committed to providing a space for building mentoring relationships.